To był swego rodzaju spektakl aktorsko-pieśniarski, pełen wspomnień i opowieści poważnych, żartobliwych, a nawet osobistych. Wykonywane piosenki też układały się w ciąg prywatnych czy scenicznych przeżyć. Michał Bajor w Konińskim Domu Kultury zaprezentował swoją nową płytę: „Kolor Cafe. Przeboje włoskie i francuskie”.  Dlaczego „Kolor Cafe”? Bo:
  Kocham tę „Kolor Cafe”
  W kawiarni włosy twe
  W kawiarni szyja lśni (…)
  Biżuteria drży
  W kawie gra i smak ma kawy…
To oczywiście „licentia poetica” Rafała Dziwisza, tłumacza tekstu Serge Gainsburga, który w oryginale śpiewa do kobiety, mającej ciemniejszy kolor skóry – i stąd jest połączenie z kawą. Rafał Dziwisz wykonał, jak informował Michał Bajor, nowe tłumaczenia większości piosenek umieszczonych na płycie „Kolor Cafe”. Można powiedzieć, że udanych, że „nie zgrzytają piaskiem po zębach”.  Ale Bajor wykonał też dzieła tłumaczone przez Wojciecha Młynarskiego, jak choćby „Blue tango” Paolo Conte, czy przez Jeremiego Przyborę „Tombe la neige” (Pada śnieg) Salvatore Adamo:
  Jak ten śnieg pada,
  nie zostałeś ze mną dziś.
  Jak ten śnieg pada,
  nigdy już nie zostałbyś…
To nie jest pierwsze spotkanie Michała Bajora z piosenką francuską. Już na pierwszej płycie, nagranej w 1987 roku, znalazły się przeboje, jak „Ogrzej mnie” czy „Walc na tysiąc pas”. Ten ostatni utwór ze słowami i muzyką Jacquesa Brela stał się jednym z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych w repertuarze artysty. „Fascynację do jego twórczości zaszczepił mi w teatrze Ateneum sam mistrz Wojciech Młynarski” – powiedział w wywiadzie dla „Gazety Krakowskiej”. Dla niego piosenki Aznavoura, Brela, Piaf były wyznacznikiem gustu dobrej estrady, od kolorowych włoskich po mądre francuskie przeboje. I tak zostało do dzisiaj, z tą różnicą, że piosenki francuskie postanowił wymieszać na płycie z włoskimi. Może zadziałała tu magia choćby Paolo Conte, który z twórcy piosenek wyrósł na myśliciela, autora cytowanych przez Bajora sentencji, jak choćby: „Rodzimy się samotni, umieramy samotni, a między tymi wydarzeniami jest niemały bajzel”.
Na płycie znalazło się 19 piosenek, z których 16 zostało nagranych po raz pierwszy.  To bardzo zróżnicowany repertuar od przejmującej „Je sui malade” Dalidy:
  Nie, nie marzę już
  I nie palę już
  A mój anioł stróż gdzieś znikł…
przez kolorowe, wspomniane już „Couleur cafe” Serge Gainsburga, czy „Quando, quando” Paolo Conte, „Miłość to jest gra” z repertuaru Joe Dassina, „Komedianci” Charlesa Aznavoura, aż po „Hymn miłości” Edith Piaf. Są tłumaczenia, ale też utwory z oryginalnymi tekstami włoskimi i francuskimi. W stylowych aranżacjach Wojciecha Borkowskiego, który przy fortepianie towarzyszył, z udziałem wspaniałych muzyków, Michałowi Bajorowi. Choć w nowych aranżach słychać elementy nowoczesności, to nienachalne. Wokaliście i muzykom pięknie udało się uchwycić stylistykę i klimat oryginałów. To wielki ukłon dla mistrzów, przemyślany przez artystę (artystów), potrafiących interpretować utwory znane przez filtr własnych doświadczeń życiowych i artystycznych. A wszystko, co warto zauważyć, dodatkowo opatrzone komentarzami Michała Bajora, mającego co opowiadać i potrafiącego opowiadać. Ten przekonywujący kontakt z publicznością zaowocował kilkoma bisami.


Projekcje w jakości cyfrowej obrazu i dźwięku

Tanie Poniedziałki i Tanie Środy –  bilety 13 zł
Czwartki Dojrzałego Widza ‘60+  – bilety 13 zł
Ulgowy (dzieci i młodzież do 26. roku życia za okazaniem legitymacji szkolnej lub studenckiej oraz seniorzy 60+) - bilety w cenie 16 zł
Normalny – bilety w cenie 18 zł
Bilety w ramach akcji ,,Zabierz rodziców do kina” w cenie 13 zł każdy
Projekcje w 3D - opłata dodatkowa za okulary: 5 zł. Podczas pokazów w 3D nie obowiązują ceny z tzw. Taniego Poniedziałku i Taniej Środy

Uwaga! Od 1 stycznia 2020 roku przepisy o podatku VAT określają, że wymogiem koniecznym dla otrzymania faktury do paragonu jest uprzednia informacja o numerze NIP osoby prawnej bądź osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, na którą miałaby być wystawiona Faktura VAT. Nie podanie takiej informacji przed wystawieniem paragonu do wpłaty wykluczy możliwość otrzymania faktury.


W elitarnej sieci kin europejskich znalazło się Kino Studyjne „Centrum”. Informację o przynależności otrzymaliśmy w połowie października 2013, po złożeniu stosownej aplikacji w centrali w Paryżu. EUROPA CINEMAS – bo tak brzmi pełna nazwa tego projektu jest częścią programu Unii Europejskiej – MEDIA, adresowanego do europejskich kin. Kino Studyjne „Centrum” w Koninie jest 556 ośrodkiem w Europie i 25 kinem w Polsce, które uzyskało przynależność. Co oznacza to w praktyce?

– Tylko 314 miast europejskich w 50 krajach jest członkiem EUROPA CINEMAS – poinformowała Katarzyna Kubacka, szef programowy Kina „Centrum”. – Od lat jesteśmy pionierem, jako pierwsi przystąpiliśmy do Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych, i scyfryzowaliśmy nasze kino, jako jedyni prowadzimy konsekwentną edukację filmową adresowaną do młodej widowni. Przypomnę, że od 13 lat w Kinie Studyjnym „Centrum”  w ramach Akademii Filmowej „Otwórz oczy!” odbywają się pokazy, wydarzenia filmowe, panele, konferencje, spotkania z profesjonalistami i twórcami kina, kierowane do dzieci, młodzieży, ale i nauczycieli. W staraniach o uzyskanie statusu kina europejskiego stało się to  ważnym atutem – dodała Katarzyna Kubacka.

Przez rok członkostwa Kino Studyjne „Centrum” będzie monitorowane przez sieć europejskich kin. Na tej podstawie zostanie później podjęta decyzja o zakresie dofinansowania. Wiadomo już, że EUROPA CINEMAS będzie wspierać finansowo wydarzenia filmowe, szczególnie z udziałem młodzieży i te adresowane do młodego widza, dofinansuje też działania promujące kino europejskie.

Jak poinformowała Katarzyna Kubacka, konińskie Kino „Centrum” jest jedyną placówką w regionie, które należy do sieci europejskich kin. Najbliższe, które mogą poszczycić się tą przynależnością to kina poznańskie – „Rialto”, „Apollo” i „Muza”. Dodała również, że przedstawiciele naszej instytucji będą uczestniczyli w europejskich konferencjach, panelach i warsztatach poświęconych twórczości i edukacji filmowej, oraz branży kinowej organizowanych przez EUROPA CINEMAS.

Drzwi wejściowe do Kina Studyjnego „Centrum” zostały opatrzone tabliczką, informującą o członkostwie. Przed seansami jest wyświetlany specjalny spot reklamowy, powiadamiający widzów o tym fakcie.
 

 

 
REKLAMA:

Zapowiedzi

Odwiedź również